УниКредит Лизинг с ръст от 26% на новите договори през първото тримесечие на тази година

През 2011 г. търсенето на товарни автомобили, машини и оборудване надхвърли значително нивата от предходната година.
по статията работи: Петя Бързилска
УниКредит Лизинг с ръст от 26% на новите договори през първото тримесечие на тази година
Снимка: УниКредит

УниКредит Лизинг отчете ръст от 26% на стойността на новите договори за първото тримесечие на 2012 г. спрямо същия период на миналата година до 44 млн. лв. Увеличението в броя на новите договори е 3%. За първите три месеца на тази година са финансирани различни сектори на икономиката, сред които международен транспорт, възобновяеми енергийни източници, селско стопанство, здравеопазване, добивна и преработваща промишленост.

За цялата 2011 г. броят на подписаните лизингови договори е нараснал с 20% спрямо предходната година. Стойността на договорите е скочила със 17%, като към 31 декември на миналата година възлиза на 153 млн. лв. Привличането на нови клиенти донесе ръст от 150% в печалбата на УниКредит Лизинг до над 6 млн. лв. Компанията успя да запази и лидерската си позиция в България по портфейл договори за финансов лизинг с пазарен дял от близо 20%. УниКредит Лизинг има и най-големият портфейл лизингови договори на стойност 700 млн. лв. За миналата година дружеството е отчело ръст от 94% при лизинговите машини, съоръжения и оборудване.

"УниКредит Лизинг успя да премине през много предизвикателства и трудности заедно с целия лизингов пазар, но расте умерено и устойчиво", коментира Левон Хампарцумян, главен изпълнителен директор на УниКредит Булбанк.

Най-често машини и оборудване на лизинг през последната година са били използвани в металообработването, земеделието, хранително-вкусовата промишленост, производството на бързо оборотни стоки, както и експортно-ориентирани производствени компании от машиностроене и други. Клиентите физически лица използват лизинговото финансиране основно за покупката на леки и лекотоварни автомобили и медицинско и стоматологично оборудване.

В последните две години УниКредит Лизинг е преструктурирала задълженията на над 60% от проблемните лизингови договори, като по този начин голяма част от клиентите са успели да възстановят дейността си, да продължат да обслужват задълженията си и да придобият собственост върху активите. При невъзможност за плащане, активите по лизинговите договори се предлагат за вторична реализация на пазарна оценка. В такава ситуация основна цел на УниКредит Лизинг е да продаде актива на най-добра цена и да погаси в максимална степен задълженията на клиента.

В периода 2009 – 2011 г. над 1 800 актива са реализирани от компанията на вторичния пазар, като най-голям интерес има към леки, лекотоварни и тежкотоварни транспортни средства. По-слаб е интересът към строителна техника и производствено оборудване.

През последните три години общият размер вземания по лизингови договори намаля с 39% спрямо 2008 г. до 3.55 млрд. лв. След резкия скок през 2009 г. размерът на необслужваните вземания се запазва сравнително постоянен като абсолютна стойност и относителният им дял достига 21%.

"Леките автомобили безспорно са най-популярният и подходящ актив за оперативен лизинг, като през 2011 г. търсенето на този продукт и реализираните сделки достигат нивата, отчетени преди началото на кризата", коментира Румен Иванчев, главен изпълнителен директор на УниКредит Лизинг. Според него се обуславя откриване на нова пазарна ниша за развитие в бъдеще заради запитвания относно възможностите за оперативен лизинг на недвижимо имущество, компютърно оборудване и др.

Благодарение на положителните тенденции на развитие в селското стопанство, здравеопазването, леката промишленост, международния транспорт и др. през 2011 г. търсенето на товарни автомобили, машини и оборудване надхвърли значително нивата от 2010 г. и е сравнимо или дори по-високо от достигнатите през 2009 г. При т.нар. "други” активи инвестиционният фокус се измества през годините от яхти и самолети към проекти в областта на възобновяеми енергийни източници (вятърни паркове и фотоволтаици).

 реклама