- DHL България е безспорен лидер на пазара на международни експресни куриерски услуги
- Близо 370 000 пратки* изпраща българският бизнес годишно
- През 2011 година пазарът нараства с 8.3% като обем и със 7.6% като стойност
- Средната цена на пратка намалява с 0.61% през 2011 година в сравнение с 2010 година
*експресни пратки от България за чужбина, които се доставят на следващият работен ден или до два-три дни от изпращането, ако получателят е в отдалечена страна.
DHL България е безспорният лидер на пазара на международни куриерски услуги в България с пазарен дял над 40% от обема и повече от половината от стойността на всички пратки. Делът на компанията нараства през последните години постоянно със стабилни темпове. Един от резултатите от проучването показва, че 32% от бизнеса използва DHL България като ексклузивен доставчик, а общо 48% от фирмите ползват компанията като партньор.
През 2011 година пазарът на експресни куриерски услуги показва първи признаци на възстановяване като бележи годишен ръст на броя пратки с 8.3%, а като абсолютна стойност се увеличава със 7.6%, показват резултатите от проучването.
DHL България е най-познатата куриерска компания със 81% спонтанна познаваемост и 97% обща познаваемост на марката. Удовлетвореността на клиентите от компанията достига 93 от общо 100 максимални пункта през 2011 година. Значително се е повишила удовлетвореността на клиентите от качеството на доставката (97 точки), възможността за проследяване на пратките (95 точки) и цената на пратките (90 точки). Останалите важни за тях критерии, по които клиентите високо оценяват компанията, са: 1) вземане на пратките, 2) фактуриране и 3) даване на заявки.
Общо през 2011 година българският бизнес е изпратил 367 372 международни експресни куриерски пратки на обща стойност 17.8 милиона евро като средната стойност на пратка е 48.52 евро. За сравнение, през 2010 година средната цена е 48.82 евро (през 2007 година средната стойност е била 53.2 евро на пратка, а през 2005 година е била 54.18 евро). Средната стойност на пратка е относително висока поради спецификата на пратките – експресни куриерски услуги се извършват с въздушен транспорт и понякога обемът или теглото на пратката оказват голямо влияние върху цената.
Клиентите, които ползват основно международни експресни куриерски услуги по въздух, са изпратили през 2011 година 94 603 икономични международни пратки (доставка от врата до врата за по-дълъг период или за по-тежки пратки), което е увеличение на този сегмент от 4.17% на годишна база. Същите клиенти са изпратили и милион и 200 хиляди пратки в рамките на страната, което е повишение от 7.90% спрямо обема през 2010 година.
84% от компаниите, които ползват международни куриерски пратки, изпращат документи. Половината от тях имат колети с тегло до 5 килограма, а 30% - колети над 5 килограма. 92% от тези компании изискват доставка до получателите си до края на следващия работен ден, а само 31% от тях се нуждаят от по-бърза доставка, например до 12 часа на следващия работен ден. Интерес представлява сегментът на желаещите доставка до края на деня, който бележи 5% ръст спрямо миналата година, за разлика от тенденцията в Европа, където нараства сегментът на компаниите, които се нуждаят от гарантирана доставка до определен час.
Най-големият партньор на българският бизнес е Германия, за където изпращат 47% от всички клиенти, увеличава се делът на компаниите, които изпращат до Италия като търговски партньор (30%), а съседните балкански държави също бележат ръст - 54% от българският бизнес изпраща пратки до Сърбия, Гърция, Македония, Румъния и другите ни съседи.
Интересен факт е, че се увеличава делът на компаниите, изпращащи готови изделия – от 35% на 42%.
Обобщена таблица
Стойност (в евро) |
2005 |
2007 |
2010 |
2011 |
Средно на пратка |
54,18 |
53,21 |
48,82 |
48,52 |
Промяна (в %) |
|
- 1,79 |
- 8,25 |
- 0,61 |
Общо пазар |
15 156 529 |
18 796 101 |
16 569 250 |
17 826 146 |
Промяна (в %) |
|
24,01 |
- 11,85 |
7,59 |
Подробности за проучването и методология
Проучването е проведено от TNS BBSS и е представително за бизнеса в България. Анкетирани са 709 компании от областите на производството на текстил и облекла, кожени изделия, тежка индустрия, високи технологии, електронни компоненти, продажби на едро, транспорт, банки и финанси, консултантски услуги, химическа промишленост, производство и дистрибуция на лекарства и козметика. Данните са събрани по време на стандартизирани интервюта от типа face-to-face.
DHL – Логистичната компания на света
DHL е глобален пазарен лидер в логистиката и "Логистичната компания на света”. DHL е посветила на клиентите си своя опит и умения в международните експресни пратки, въздушния и морски превоз, сухопътния и железопътен транспорт, договорната логистика и международните пощенски услуги. Една глобална мрежа, обхващаща над 220 страни и територии и включваща 275000 служители по целия свят осигурява на клиентите изключително качество в обслужването, съчетано с познаване на местната специфика, задоволявайки по този начин всички техни изисквания, свързани с доставката. DHL поема своята социална отговорност като подпомага опазването на климата, обучението и борбата с природните бедствия.
DHL е част от Deutsche Post DHL. Групата генерира над 53 милиарда евро приходи през 2011 година.