Очакваме свиване на потреблението и през 2014 г.

67% от активните интернет потребители разчитат да запазят работното си място през настоящата година
по статията работи: Данаил Казаков
Очакваме свиване на потреблението и през 2014 г.

30% от активните интернет потребители у нас очакват да намалят потреблението на храна през 2014 г., а над 41% - покупките на облекло и обувки. Повече от 50% са убедени, че свиването на разходите им ще засегне и развлеченията, посещението на заведения за хранене и почивиките им, като тези тенденции продължават развитието си от 2013 г., сочи он-лайн проучване на агенцията за маркетингови консултации и изследвания Блупойнт. Допитването е представително за интернет потребителите у нас и е проведено сред 650 българи на възраст над 18 години. 

Според резултатите, почти половината (47,1%) от анкетираните споделят, че през 2013-та година личните им доходи са намалели спрямо 2012 г., а като цяло доходът на домакинствата е намалял при 55 % от изследваните лица. В сравнение едва 10% са декларирали, че доходите им (както лични, така и на домакинството) са се увеличили през 2013 г. Оттук не е изненада и равносметката на 67,6 % от потребителите, че разходите им през годината са се увеличили. Това е накарало над половината от тях в различна степен да бъдат по-пестеливи, по-внимателни към избора на стоки и услуги, да се лишат от някои по-големи разходи и да преминат на по-евтини варианти.

Обръщайки внимание на очакванията за 2014 г., се вижда, че малко над 67 % от анкетираните очкват да запазят работното си място. Сред тях 41,2 % гледат положително на възможността да увеличат доходите си и през 2014 г., а други 26,2% смятат, че ще ги запазят на същото ниво.  Нстройката при голяма част от потребителите, обаче, е  тенденцията за свиване на потреблението да се запази. "За съжаление, но явно отражение на всеобщото усещане е фактът, че 55,1% споделят твърдението "боря се да оцелявам ден за ден и живея и не правя планове за нищо”; едва 17,4 % от участвалите в проучването "напълно съгласни" с твърдението "аз съм щастлив с това, което имам", а 62,6% споделят - "не виждам светлина в тунела”. Затова и можем да си дадем сметка защо ни класират на едно от първите места по негативизъм", коментира Юлиан Добрев, Основател и Директор анализи в Блупойнт.

Потребителското поведение се влияе негативно от намаляването на доходите на населението през 2013 г. и борбата на компаниите за вниманието и лоялността на клиентите ще се изостри през 2014 г., е красноречивият извод на екипа на агенцията.

 реклама