За да отпразнува финала на UEFA Champions League официалният спонсор MasterCard (NYSE: MA) разкрива нова порода футболни фенове в Европа, които харчат общо зашеметяващите 35 милиарда евро всеки сезон в подкрепа на клубове от чужди страни, доказвайки с това, че да станеш свидетел на историята наистина е безценно.
Новата и нарастваща порода европейски футболни фенове "Фенове без граници", са идентифицирани в доклада на MasterCard и European Business School (EBS). Дали става дума за финансиране на тяхно посещение на мач в чужбина и абонамент за PayTV, или закупуване на брандирани стоки, "Феновете без граници” харчат общо на сезон суми, които биха стигнали за изграждането на 100 стадиона като Fußball Arenas München, или за закупуването на 372 футболисти като Кристиано Роналдо или дори 562 футболисти като Фернандо Торес.
Резултатите, обявени преди финала на UEFA Champions League тази година, на който ще видите FC Bayern München срещу Chelsea FC на Fußball Arena München в събота 19ти май, показват, че една четвърт от верните на футбола фенове в Европа (41 милиона), са определени като "фенове без граници ", като най-популярният чуждестранен отбор е FC Barcelona (29%), следван от Real Madrid CF (10%) и Manchester United FC (8%).
Коментирайки изследването, Хани Фам, President Strategic Partnerships and Market Development, MasterCard Europe казва: "Изследването на MasterCard разглежда промените в поведението на футболните фенове и отбелязва как промените в начина, по който феновете се припознават в клубовете въздействат върху разходите им. Забележително е да видите фенове, които използват нови начини, като приемат чуждестранни клубове, за да се доближат още повече до играта и да се насладят на повече безценни футболни моменти.”
Как харчат те:
Феновете без граници харчат до 35 милиарда евро всеки сезон, а ето как:
-
Една пета от общите разходи или 7,5 милиарда евро се харчат за платена телевизия.
-
За закупуване на брандираните стоки на клубовете биват изхарчени 13% от парите на чуждестранните фенове.
-
Реалното посещение на мачове изразходва 10% от средствата на феновете без граници, като допълнително 2,5 милиарда евро отиват за храна, напитки и други стоки закупени докато са там.
-
6% от разходите се дават за посещение на заведение или спортен бар, за да се гледа мачът на голям екран, като абонамент за собствен телевизионен канал на клуба отнема 5% от разходите.
-
Един на всеки четирима фенове присъства на домакинските мачове на своя отбор в чужбина. Разходите за настаняването и пътуването, свързани с посещението на мача или посещението на любимите стадиони, струва на "феновете без граници” 8.75 милиарда евро всяка година – това е една четвърт от общия размер разходи.
-
Въздействието върху туризма е положително; една трета от всички "фенове без граници” са резервирали пътуване с единствената цел да гледат мач, или да посетят стадион. Една пета умишлено комбинират посещението на мача с посещение на града или включват футбола в обичайната си ваканция.
-
Като цяло, градовете домакини на мачовете на живо на феновете без граници се възползват от около 4.5 милиарда евро за един сезон.
Категории фенове
Докладът обобщава че фенове без граници са категоризирани в три групи:
Истинските фенове, които представляват почти две трети (60%) от всички фенове без граници", те са привлечени от философията на играта на клуба (85%) и от успеха (79%).
Феновете на регионите представляват само 12% от общия брой на "феновете без граници”. Много от тези далечни последователи чувстват специална връзка с отбора, поради връзка с града като 55% от тези фенове редовно посещават региона на клуба.
Последователите на звездите представляват 11% от "феновете без граници”, тяхната лоялност е здраво свързана с велики играчи и треньори, като са готови да прехвърлят своята лоялност в съответствие с това независимо къде отиват любимите им звезди.
Glo-ball-isation (Глобализация)
Авторът на доклада проф. Саша Шмид, директор на the Institute for Sports, Business and Society към EBS University в Германия очертава три мега-тенденции, които са валидни за увеличаването на”феновете без граници ".
Той обяснява: "Първо, увеличаващата се мобилност, подкрепена от по-лесните и по-евтини международни пътувания, означава, че чуждестранните клубове вече не са недостъпни. На второ място, новите медийни канали са позволили на феновете да получат лесен достъп до информация за клуба и други фенове в чужбина, което означава, че "феновете без граници"се чувстват по-ангажирани към живота на клуба. На последно място, увеличаването на придобиването на статут на знаменитости от световните футболни звезди и треньори премахва езиковите и културните различия и събира заедно фенове от различни страни."
За изследването
Резултатите са базирани на изследователско проучване, проведено от Institute for Sports, Business & Society при European Business School (EBS) в Германия. Изследването се използва в нови области като Фенове без граници, където има много малко или почти никакви по-ранни проучвания, на които то да се позове. Фокусът е върху това да се получи разбиране и познаване за по-нататъшно емпирично изследване. Общо 1246 души от панел на Eurosport, който обхваща петте основни европейски пазара - Франция, Германия, Италия, Испания и Великобритания - участваха в онлайн проучването. В допълнение, 25 качествени интервюта с членове на чуждестранни фен клубове и асоциации на фенове бяха проведени през последните два месеца.