Един малък бензинов двигател, задвижващ автомобилите на Ford, включително новата Fiesta, пребори конкуренцията на премиум марки и супер коли и спечели Оскарите за двигатели за безпрецедентния трети пореден път.
1.0-литровият EcoBoost двигател на Ford Motor Company – който намалява разхода на гориво без да жертва мощността – бе провъзгласен днес за Световен двигател на 2014 г. заради своята управляемост, динамика, икономичност, рафинираност и технологии.
Жури от 82 автомобилни журналисти от 35 държави провъзгласи 1.0-литровия EcoBoost и за "Най-добър двигател под 1.0 литър" за трета поредна година на Изложението за двигатели 2014 в Щутгарт.
"Осигурихме пълния пакет от впечатляваща икономичност, изненадваща динамика, обезшуменост и рафинираност, които знаехме, че този малък 1.0-литров двигател трябва да притежава, за да промени правилата на играта", заяви Боб Фасети, Вицепрезидент по проектиране на двигатели във Ford. "Посредством плана си Един Ford, EcoBoost продължава да е базата за сравнение за мощност, комбинирана с икономичност за малък бензинов двигател".
Двигателят досега е спечелил 13 големи награди. В допълнение към 7-те награди Световен двигател на годината за три поредни години, включително за Най-добър нов двигател на 2012 г., 1.0-литровият EcoBoost беше награден още с Международната нагарада Паул Пийч 2013 за технологични иновации в Германия; Dewar Trophy от Кралския автомобилен клуб във Великобритания; Наградата за важно научно откритие на списание Popular Mechanics, САЩ. Ford е и първият автомобилен производител, спечелил наградата на Ward за един от 10-те най-добри двигатели с 3-цилиндров агрегат.
"Тазгодишната надпревара беше най-оспорваната досега, но 1.0-литровият EcoBoost продължава да не отстъпва по няколко причини – страхотна рафинираност, изненадваща гъвкавост и отлична ефективност", сподели Деан Славнич, Съпредседател на 16-ите награди Световен двигател на годината и редактор на сп. Международни технологии за двигатели. "1.0-литровият EcoBoost двигател е един от най-изтънчените примери за проектиране на двигатели".
Триумфът на 1.0-литровия EcoBoost
Представен в Европа през 2012 г. с новия Ford Focus, 1.0-литровият EcoBoost вече е наличен в още 9 модела: Fiesta, B-MAX, EcoSport, C-MAX и Grand C-MAX, Tourneo Connect, Tourneo Courier, Transit Connect и Transit Courier.
Новото Mondeo ще продължи европейската експанзия на 1.0-литровия EcoBoost двигател при представянето си в края на тази година – най-малкият двигател да бъде вложен в толкова голям семеен автомобил.
Наличен във версия със 100 и 125 к.с., Ford наскоро представи и нова версия на двигателя със 140 к.с. в новите Fiesta Red Edition и Fiesta Black Edition – най-мощните серийни, масово произвеждани автомобили досега с 1.0-литров двигател, постигащи 0-100 км/ч за 9 секунди, максимална скорост от 201 км/ч, разход на гориво 4.5 л/100 км и СО2 емисии 104 г/км*.
Моделите, оборудвани с 1.0-литровия EcoBoost двигател, са един от всеки пет автомобила Ford, продадени на 20-те традиционни пазара на Ford**. За първите 5 месеца на 2014 г. пазарите, на които 1.0-литровият EcoBoost двигател се е доказал като най-предпочитан, са Холандия (38% от всички покупки на автомобили), Дания (37%) и Финландия (33%).
Европейскитe заводи на Ford в Кьолн, Германия и Крайова, Румъния произвеждат по един EcoBoost двигател на всеки 42 секунди и наскоро надхвърлиха 500 000 броя.
"Изминаха 3 години и много 3-цилиндрови двигатели се появиха, но 1.0-литровият EcoBoost двигател продължава да е най-добрият", каза Масимо Насимбене, член на журито и редактор от Италия.
Глобална сила
Автомобилите на Ford, оборудвани с 1.0-литровия EcoBoost двигател, се предлагат в 72 държави по света. Клиентите в САЩ ще могат по-късно тази година да купят Focus с 1.0-литровия EcoBoost, докато Fiesta 1.0 EcoBoost е вече налична.
Ford наскоро стартира производството на 1.0-литровия EcoBoost в Чонгчинг, Китай, за да посрещне търсенето в Азия. За първото тримесечие на 2014 г. над 1/3 от клиентите на Fiesta във Виетнам са избрали 1.0-литровия EcoBoost двигател.
"Успехът на 1.0-литровия EcoBoost двигател следва ефекта на снежната топка. От представянето му досега разширихме предлагането му в гамата автомобили на Ford на пазари от целия свят и поставихме нова летва в глабален мащаб за проектиране на двигатели, които осигуряват директна полза за клиентите като икономичност и динамика", заяви Барб Самарджич, Главен мениджър операции във Ford-Европа.
Иновативно инженерство
Над 200 инженери и дизайнери от изследователските и развойни центрове в Аахен и Меркених, Германия и Дагенам и Дънтън, Великобритания, са прекарали повече от 5 милиона часа в разработката на 1.0-литровия EcoBoost двигател.
Компактният нискоинерционен турбокомпресор на двигателя се върти с до 248 000 оборота в минута – над 4 000 пъти в секунда и почти двойно на максималните обороти на турбодвигателите, задвижващи състезателните автомобили от F1 през 2014 г.
С чугунения си блок, достатъчно малък, за да се побере в ръчния багаж на самолет, двигателят е с алуминиава цилиндрова глава и интегриран изпускателен колектор, който намалява температурата на отработените газове и оптимизира съотношението гориво/въздух. Иновативният маховик и дизайнът на предния обтегач осигуряват рафинираност в сравнение с традиционния дизайн на 3-цилиндровите двигатели.
Триенето в двигателя е намалено посредством специално покрити бутала, сегменти на буталата с ниско обтягане, уплътнения на коляновия вал с ниско съпротивление и ангренажен ремък, потопен в масло. Маслена помпа с регулируем обем адаптира смазването в зависимост от нуждите и оптимизира налягането на маслото за подобрена икономичност.
"1.0-литровият EcoBoost е създаден като малък двигател, който да посреща най-големите автомобилни предизвикателства в света – безкомпромисна рафинираност, динамика и страхотна икономичност", сподели Андрю Фрейзър, Специалист по калибрирането на бензиновите двигатели във Ford-Европа. "Тайната на успеха на EcoBoost е гамата иновативни технологии, които осигуряват големи преимущества за автомобила от малък двигател".
* Посочените данни за разхода на гориво и СО2 емисиите са измерени в съответствие с техническите изисквания и спесификации на последните изменения на европейските директиви ЕС 715/2007 и (EC) 692/2008. Данните са определени за конкретен модел, не за отделен автомобил. Приложената стандартна тестова процедура позволява сравнение между различни автомобили и различни производители. В допълнение към икономичността на един автомобил, пътното поведение и други нетехнически фактори също оказват влияние при определяне разхода на гориво и СО2 емисиите на даден автомобил. СО2 е основният парников газ, отговорен за глобалното затопляне. Данните може да се различават от резултатите за разхода на гориво в други райони на света в резултат на различни регулации.
** Данните се базират на 20 европейски страни: Австрия, Белгия, Великобритания, Чехия, Дания, Финландия, Франция, Германия, Гърция, Унгария, Ирландия, Италия, Холандия, Норвегия, Полша, Португалия, Румъния, Испания, Швеция и Швейцария.