Майкрософт проучва нагласите на момичетата в Европа към развиване на кариера в научните и ИТ сфери

Ново проучване на Майкрософт сочи, че момичетата в Европа развиват интерес към научните, технологични и инженерни дисциплини около 11-годишна възраст
по статията работи: biznews.bg
Майкрософт проучва нагласите на момичетата в Европа към развиване на кариера в научните и ИТ сфери

Ново проучване на Майкрософт сочи, че момичетата в Европа развиват интерес към научните, технологични и инженерни дисциплини (STEM) около 11-годишна възраст, но той спада драстично с навършването на 15 години. Според изследването, в което участват 11 500 момичета и млади жени на възраст между 11 и 30 години, този 4-годишен прозорец е оптималният период, в който трябва да се насърчи развитието им в тези дисциплини.

Проучването показва също, че основна мотивация за момичетата, които се насочват към STEM, оказват наличието на добри модели за подражание, подкрепа от страна на родители и преподаватели, практически знания и приложението им в реални ситуации, както и равнопоставеното отношение към мъжете и жените, които работят в тези области.

През последното десетилетие заетостта в областта на ИТ е нараснала три пъти по-бързо, отколкото в останалите сектори. Насърчаването на млади жени да започнат кариера в ИТ сектора не само ще създаде по-голяма сигурност по отношение на работните места за бъдещите поколения, но по данни на Европейската комисия може да увеличи брутния вътрешен продукт на Европа с до 9 милиарда евро.

Според статистиката интересът на момичетата към научните, технологични и инженерни дисциплини започва да намалява в ранните им тийнейджърски години. До този момент обаче не е установена конкретната възраст, когато това се случва, както и причините. В тази връзка Майкрософт провежда най-задълбоченото проучване по темата до този момент, което обхваща 12 европейски държави – Белгия, Чехия, Финландия, Франция, Германия, Италия, Ирландия, Холандия, Полша, Русия, Словакия и Великобритания.

С помощта на департамента по психологически и поведенчески науки към London School of Economics, Майкрософт работи с фокус групи от 54 момичета от девет държави (Финландия, Франция, Германия, Италия, Ирландия, Холандия, Полша, Русия и Великобритания), които споделят мнението си за научните, технологични, инженерни и математически дисциплини. На база на изводите, Майкрософт провежда анкета сред общо 11 500 момичета, за да установи точната възраст, когато губят интереса си към тези предмети и какви са основните причини за това.

Според проучването голяма част от анкетираните момичета споделят мнението, че тяхното поколение е първото, в което мъжете и жените ще бъдат третирани еднакво във всички сфери на обществото. Въпреки това, само 42% от момичетата заявяват, че биха се замислили за научна или ИТ кариера в бъдеще. От друга страна, 59% от запитаните твърдят, че биха се чувствали по-уверени ако знаят, че мъжете и жените биват наемани по еднакви критерии в тази сфера.

Изследването на Майкрософт показва, че нагласите на момичетата и младите жени към научните и технологични дисциплини варират в различните държави. В Русия например момичетата развиват интерес към научните, технологични и инженерни дисциплини по-рано отколкото в останалите държави – на 10-годишна възраст. На някои места липсата на увереност е основна бариера, докато на други мнението на околните и липсата на модели за подражание са основният фактор срещу избора на кариера в ИТ и научната сфера. 70% от момичетата във Великобритания например твърдят, че биха се чувствали по-уверени да започнат научна или ИТ кариера ако знаят, че мъжете и жените биват наемани по еднакви критерии. За сравнение, само 48% от момичетата във Франция са заявили същото, а само 29% биха се замислили за кариера в тази сфера.

В Германия 33% от запитаните смятат, че учебният материал се фокусира повече върху момчетата, докато във Финландия само 17% имат подобни впечатления. Едва 34% от момичетата в Полша заявяват, че преподавателите им говорят с тях на теми, свързани с наука и технологии. За сравнение, 50% от анкетираните във Великобритания споделят, че имат подкрепа в училище. Сред основните пречки пред момичетата в Чехия и Словакия е липсата на подкрепа от страна на родителите. Съответно само 16% и 26% от анкетираните от двете държави могат да говорят с родителите си за наука и технологии. От друга, страна, 61% от момичетата в Италия имат вдъхновяващи модели на подражание, докато в Холандия само 34% са на същото мнение.

"Работим съвместно с правителствата, преподаватели и НПО, за да модернизираме учебното съдържание и да осигурим на момичетата по-голям достъп до ментори от индустрията. Искаме да им покажем, че работата в сферата на ИТ и науката може да бъде креативна и удовлетворяваща. Посредством програмите си като DigiGirlz се стремим да разбием клишетата в ИТ индустрията, защото смятаме, че привличането на повече млади жени в тази сфера ще удвои потенциала ни да се справяме с бъдещи проблеми", коментира Калин Димчев, изпълнителен директор на Майкрософт за България, Македония и Косово.

 реклама