За първи път класическите български автори проговарят в mp3 формат. Проектът Bulgarian Audio Books създава аудиокниги с най-известните произведения на българската литература, подемайки инициативата да стимулира тийнейджърите да четат повече. Модерният звуков формат и провокативното представяне целят да покажат възможностите пред младежите да се докоснат до шедьоврите на творците ни по един близък, съвременен начин.
Bulgarian Audio Books обединява усилията на актьорите от добричкия театър "Йордан Йовков”, които записват 12 диска с качествена поезия и проза. С общо времетраене 34 часа, артистите пресъздават едни от емблематичните творби на културата ни като "На прощаване”, "Хаджи Димитър”, "Бай Ганьо”, "Мамино детенце”, "Немили-недраги”, "Опълченците на Шипка”, "Градушка”, "Септември”, "Зимни вечери”, "Песента на колелетата”. Първоначално Bulgarian Audio Books има за цел да помогне на българите в чужбина да се докоснат до най-добрите ни класици. Впоследствие проектът разширява своите размери, заемайки се с каузата да припомни на тийнейджърите най-известните ни литературни произведения.
Зад кампанията, инициирана от рекламна агенция Publicis MARC, застават рапърите от Young BB Young, хип-хоп бандата DRS и R.U.C.O. Музикантите приемат предизвикателството да представят аудиокнигите "в крак с времето”, в което се раждат. Чрез нестандартен, емоционален и свеж подход претворяват текстовете на Ботев, Гео Милев и Йовков. Модерният прочит на класическите български творби е комбинация от близко до тийнейджърите музикално оформление и колоритни визуализации. И всичко това под мотото "Яко е да слушаш български произведения”.
"Черния” от Young BB Young превръща поемата "Септември” в източник на хип-хоп мотиви, а Гео Милев оживява "на стената” като герой в графит. Най-изявеният представител на символизма в българската литература се превръща в freestyler с лилав суичър и микрофон в ръка. Стиховете на Ботевото стихотворение "В механата” пък провокират Румен Киров-Руцо, който по революционен начин пресъздава творбата в пънк рок вариант. Ботев, облича черно кожено яке, а фланелката с надпис "Свобода или...” показва еволюциата на обществото, което търси своя нов бунт.
Майсторът на късия разказ Йордан Йовков също бива интерпретиран уникално, писателят от китното старопланинско градче Жеравна е реге изпълнител с бяла лястовична на рамото, а хип-хопърът и графити майстор NDOE от DRS изпява популярната фраза от разказа "По жицата” – "Колко мъка има по тоя свят, Боже” в стила на Боб Марли и компания.
Достигайки до езика на субкултурите, в които живеят днешните тийнейджъри, музикантите се опитват по един различен, предизвиканетел начин да събудят интереса на младежите към литературата ни. А аудиокнигите се превръщат в дигитален носител на идеи. Защото преди всичко важно е какво се крие зад идеите и защо те трябва да бъдат разбрани, а не как ще бъдат представени. "Начинът е да бъдеш в крак с времето, да си различен и така да накараш младите да познават Ботев, Гео Милев, Йовков или някои от другите ни творци. Великите ни писатели и поети могат да кажат още много и днес.” – коментира Виктор Видас, творчески директор на "Публисис АД”.
Аудиокнигите със знаковите за българската култура литературни произведения могат да бъдат закупени на сайта на инициативата на адрес www.bgaudiobooks.com. Скоро всяко едно от записаните произведения ще бъде достъпно за индивидуално сваляне, отделно от компилираните аудиокниги. Повече информация относно Bulgarian Audio Books може да намерите на facebook страницата на проекта.