Над 13 000 доброволци събраха общо 68 тона отпадъци от 11-те природни парка на България в рамките на шестте издания на кампанията "Национален ден на природните паркове". Организатор на инициативата е WWF България, а от 2009 г. тя се провежда с подкрепата на GLOBUL.
Целта на ежегодната кампания, която завърши през 2013 г., бе да ангажира българската общественост в дейности по опазване и облагородяване на най-голямата защитена територия в страната – природните паркове. Всяка година хиляди доброволци от цялата страна участваха в почистването и обновяването на инфраструктурата в парковете.
През годините бяха открити и разчистени редица нерегламентирани сметища. Най-голямо количество отпадъци за целия период на инициативата бяха събрани в природните паркове "Странджа", "Златни пясъци" и "Рилски манастир", а най-много участници бяха регистрирани в парковете "Витоша" и "Рилски манастир". В рамките на инициативата бяха изградени 12 моста и нови кътове за отдих, и бяха поставени над 100 информационни табели, които обясняват правилата за отговорно поведение на посетителите.
Благодарение на широката комуникационна и информационна кампания, провеждана всяка година за популяризиране на инициативата и на устойчивото отношение към околната среда, посланието й достигна до милиони българи. За това спомогнаха и редица известни личности от сферата на изкуството, културата и медиите, които подкрепиха каузата и участваха в самото почистване. Последното издание на "Националния ден на природните паркове" през 2013 г. отчете рекордно висока степен на познаваемост и се превърна в една от най-популярните "зелени" национални инициативи в страната.
"Природните паркове на България съхраняват огромно богатство от животински и растителни видове, част от последните диви реки и вековни гори", коментира програмният ръководител на WWF България Веселина Кавръкова. "За няколко години успяхме да заведем хиляди хора от цялата страна сред красиви и ценни местообитания и да ги приобщим към опазването на крехкия природен баланс в парковете."
"Като основен партньор на инициативата сме щастливи, че тя постигна своята цел, а именно - осезаема позитивна промяна в екологичната култура на обществото ни. Показателен за това е фактът, че през годините отчитахме все по-голям брой доброволци за сметка на все по-малко количество събрани отпадъци. Финалът на тази кампания обаче не означава, че прекратяваме усилията си в тази област, а напротив – планираме нови дългосрочни инициативи, които да надградят постигнатото до момента и да подпомогнат следващите стъпки на обществото ни към устойчивия начин на живот.", заяви г-н Ясен Гуев, главен директор "Корпоративна политика" на GLOBUL.
GLOBUL e търговската марка, с която Космо България Мобайл ЕАД предлага мобилни телекомуникационни услуги в България. Към края на март 2014 г. GLOBUL има 4 милиона активни потребители, услугите на компанията са достъпни за 99,98% от населението на България и на 99,49% от територията на страната, а UMTS мрежата на компанията покрива 96,14% от населението на страната. От 1 август 2013 г. GLOBUL е част от Telenor Group – водеща телекомуникационна компания, която оперира в 13 държави в Европа и Азия и има 166 милиона абонати.