В днешно време разнообразието от иновативни възможности за екзекютив образование е почти безкрайно. Опциите варират от кратки събития, които да дадат тласък на мениджърите, до цялостни MBA програми, разработени и съобразени със специфичните нужди на организациите.
Често задаван въпрос в този контекст, на който в повечето случаи се отговаря непълно, е: Как да сме сигурни, че новопридобитите знания няма да се изпарят веднага, а ще окажат осезаемо влияние в реалния свят?
За да осигури успешното реализиране на тази важна крачка от теорията към практиката, WU Executive Academy е разработила тристепенен процес на трансформация за своите програми. Той цели да гарантира, независимо от вида екзекютив образование, че предоставеното обучение отразява стратегическите цели и че желаните резултати ще бъдат приложени на практика.
"Независимо, че са добре структурирани, много образователни програми често не успяват да създадат желаното въздействие, тъй като по време на планирането им е било обърнато прекалено малко внимание на един изключително важен аспект – прилагането на наученото в практиката. Все пак, ако вземете предвид някои съществени точки, ще успеете да направите успешно тази крачка. Ето защо в последните месеци разработихме тристепенен процес на трансформация, който да гарантира точно това,” казва д-р Астрид Клайнханс-Роле, изпълнителен директор на WU Executive Academy.
Как да постигнем успешно обучение
За да има обучението въздействие и трайна практическа стойност, трябва да се отговори положително на три основни въпроса: 1) Ясно ли е защо организацията и участниците имат нужда от образование и обучение, и има ли общ консенсус относно тяхната полза? 2) Специфичните образователни мерки няма да се разглеждат като нещо отделно и изолирано, а ще бъдат интегрирани в ежедневните професионални дейности ли? 3) Ще има ли модериран процес на обмисляне, с който да се надгради опита на участниците и да се свърже с новата информация, предоставена в рамките на програмата?
-
Стратегическа необходимост и предназначение
Предоставянето на екзекютив образование започва със стратегическа свързаност. Целта на тази подготвителна стъпка е не само да се обвържат различните цели на програмата, съдържанието й и резултатите от нея със стратегията на въпросната компания, но също така и да се дефинира ясно защо организацията, нейните екипи и участниците имат нужда от образование и обучение. Въпреки че това звучи доста лесно на теория, на практика, компаниите често не са наясно с това какви конкретни трудности искат да преодолеят благодарение на екзекютив обучението, че средствата трябва да се използват с късо предизвестие преди края на годината, или че очакванията на различните заинтересовани страни относно въздействието на обучението не са ясно установи предварително. "Тези пречки могат да бъдат избегнати по много начини. В текущ проект за немски клиент от индустриалния сектор, сравнихме предварително очакванията на управителния съвет, мениджърите на различните организационни нива и на участниците, за да изградим едно общо разбиране по отношение на целите на обучението и тяхното значение за корпоративната стратегия.
Нещо повече – ние разработихме индивидуален план за развитието на всеки един участник в програмата, така че всеки да знае защо участва в обучението и какви ползи, включително и лични, ще му донесе това," казва Хелга Патарт-Дрекслер, ръководител на Екзекютив образованието в WU Executive Academy.
-
Образованието и обучението, като неразделна част от ежедневната професионална практика
На практика, много мениджъри взимат участие в програма, а няколко седмици по-късно има финална сесия, на която се дава обратна връзка. Това, което липсва в този подход за екзекютив образование, е редовното обучение на работното място, което е задължително, за да се предотврати загубата на знания и да се постигане успешната им трансформация. "Случаят на един от нашите клиенти от строителния бизнес перфектно илюстрира как работи тази интегрираната стратегия. Тъй като мениджърите на компанията са разпръснати по целия свят, би било трудно да се съберат физически на едно и също място. Справихме се с това предизвикателството, като създадохме виртуална платформа за обучение и комбинирахме различни онлайн инструменти като видео, постове във форуми и предизвикателства, изискващи от участниците да изпълнят определени задачи в хода на ежедневната им работа. В допълнение имаше дискусионен форум, където участниците можеха да споделят опита си и да задават въпроси относно съответните им процеси на промяна, както и редовни учебни сесии. Целта ни беше да накараме всеки един участник да помисли какви действия може да предприеме: Какво съм научил до момента? Какви познания съм натрупал и кое е първото нещо, което ще приложа на практика?,” обяснява Хелга Патарт-Дрекслер. Предимството на този интегриран в работата подход е, че новите знания не са представени в концентрирана форма за няколко дни, а се превръщат в неразделна част от ежедневната професионална практика.
-
Обмисляне
За да има желания ефект, изключително важно е екзекютив образованието да не се ограничава до определени трейнинг сесии, а да се провежда в регулярни цикли.
Обмислянето е ключов елемент в този смисъл, не само в края на програмата, но и по време на цялото обучение: един модериран процес на обратна връзка позволява на участниците постоянно да разширяват своя опит, като добавят нова информация към него, било то индивидуално или като група, чрез съвместна работа с колегите, или чрез взаимодействие с експерти в управлението.
В резултат на тези помощни учебни средства или "бустери" – независимо дали са видеоклипове, публикации във форум, или просто въвеждане на текст- запазването на новите знания се подобрява, а индивидуалната крива на забравянето намалява с времето. Нещо повече, всеки допълнителен бустер помага новата информация да бъде съхранена в дългосрочната памет.