Данон България е засадила над 45 декара гори на Витоша

Инициатива „Засадих дърво с Данон“ тази година ще се проведе в Люлин планина на 5 май
по статията работи: Ралица Стоянова
Данон България е засадила над 45 декара гори на Витоша
Снимка: Булфото

Над 45 дка гори в природен парк Витоша са засадили напълно доброволно от 2008 до 2011 г. служителите на водещия производител на млечни продукти Данон България. "Засадих дърво с Данон" е ежегодна инициатива на компанията и тази година ще събере служители и приятели на 5 май в Люлин планина. Това съобщиха представители на Данон на бизнес закуска на 19 април, в навечерието на Деня на Земята (22 април). Те разказаха за "зелените" инициативи на компанията на глобално ниво и в България.

На срещата присъстваха Милена Вергова, мениджър Качество, безопасност на храните и околна среда, Маргита Алексова, мениджър Околна среда и Цветелина Георгиева, мениджър Комуникации в Данон България.

Данон България се грижи за залесяването на Национален парк Витоша от 2008 г. Идеята за това партньорство с инициативна група Витоша, ръководството на парка и горското стопанство идва след смерча през 2006 г. и последвалата напаст от корояд, които унищожават голяма част от дърветата. В инициативата се включват доброволно служителите на Данон България и техните семейства.

"Винаги сме изхождали от принципа, че трябва да бъдем пионери в голяма част от нещата. Поемаме ангажимент за това, което смятаме, че е правилно да се прави за опазването на околната среда, и се надяваме останалите да ни следват", каза Цветелина Георгиева, мениджър Комуникации в Данон България.

Друга мярка в посока на зеленото мислене на компанията е измерването на въглеродния отпечатък, т.е. влиянието на всяка стъпка от производствения процес върху околната среда. Измерват се въглеродните емисии от ниво ферма до попадането на опаковките от продуктите в процеса на рециклиране. Въглеродни емисии се генерират на всеки един етап от производството – при производството на опаковки и суровини, през емисиите от транспортните средства които доставят суровините и материалите и готовите продукти в търговската мрежа, чак до емисиите генерирани за производството на електричество използвано за охлаждане на продуктите в търговската мрежа.

"На фона на Данон Груп в световен мащаб фабриката в България постига много добри резултати по отношение на оптимизирането на опаковките", обясни Милена Вергова, мениджър Качество, безопасност на храните и околна среда. Според нея това се дължи на факта, че в България традиционно се консумират млечни продукти в по-големи разфасовки, което като опаковка на единица продукт е много по-малко в сравнение с малките опаковки в мултипак, които са по-популярни в чужбина. Данон непрекъснато следи развитието на този въпрос, като има и специална длъжност "Инженер по опаковките", който разработва различни проекти свързани с оптимизирането на опаковките на различните продукти.

По време на срещата стана ясно, че от 2001 година Данон България ежемесечно следи за разделното събиране и рециклиране на отпадъците, консумацията на вода, термална енергия, електроенергия, с цел оптимизиране на процесите и намаляване консумацията на природни ресурси на единица продукт. От две години компанията участва и в глобалната инициатива в Часът на Земята, като на 31 март 2012 г. бяха спестени 84 kWh енергия, което се равнява на работата на 1400 стандартни крушки от 60W.

"Зелено училище Данон" е инициатива, която която цели обучение на служителите и техните семейства за опазването на околната среда, разказа мениджърът Околна среда Маргита Алексова. В организираното зелено училище в Данон са участвали над 30% от хората, работещи в компанията. Част от предизвикателствата по време на импровизираните обучения е било даването на идеи и предложения как работното място на всеки може да стане по-екологично, да се пестят повече вода и енергия, като няколко от събраните предложения в последствие са развити и реализирани като проекти в компанията.

На глобално ниво Данон е с десетилетни традиции в грижата за околната среда и "зеленото" корпоративно мислене, някои от тях бяха представени и по време на "зелената" бизнес закуска. През 1998 година Данон Груп става партньор на Рамсарската конвенция за опазване на влажните зони. През 2008 година компанията създава фонд, който финансира проекти на неправителствени организации свързани с опазване на природата. Първият финансиран проект е на  сенегалската организация Океаниум с идея за залесяване на мангрови гори с цел възстановяване на разрушената екосистема.   От една страна проекта ангажира с работа местното население за 5 години докато трае самото залесяване, а от друга страна възстановява една изключително богата на природни ресурси влажна зона която в миналото е била източник на препитание за местната общност.

Един от ключовите и много успешни проекти на глобално ниво е Danone Grameen – в Бангладеш през март 2006 г. се създава джойнт венчър дружество между Danone и Grameen Bank на носителя на Нобелова награда за мир Мохамед Юнус, като основната идея на това партньорство е да служи като социален бизнес модел. Той представлява малка млечна фабрика, където работят местни жители и се финансира изцяло от Данон и Grameen Bank и нито една от двете компании няма печалба от фабриката. Целта е освен да се включат местните жители, да се създават качествени продукти, които по някакъв начин запълват дефицита на основни хранителни вещества в този район. Идеята е до 2016 година да се създадат още около 50 такива местни фабрики в бедни райони по света.

"Всяко подразделение на Данон по света всяка година освен икономически, си поставя за изпълнение и социални цели. Този модел работи в компанията на глобално ниво още от 70-те години на ХХ век", каза Цветелина Георгиева, мениджър Комуникации в Данон България.

 За Данон:

Една от най-бързо развиващите се хранителни компании в света, Данон е представена в 120 страни на 5 континента. Нейната мисия е да дарява здраве чрез храна на възможно най-голям брой хора по целия свят. Данон работи със 160 фабрики и около 100 000 служители, генерирайки продажби в размер на 17 милиарда евро, половината от които – в развиващите се пазари. Данон заема водещи позиции в сферата на здравословните храни в четирите си различни бизнес дивизии: свежи млечни продукти (№1 в света), води (№ 2 на пазара за бутилирани води), бебешки храни (№ 2 в света) и клинично хранене (№1 в Европа). Акциите на компанията се продават на Фондовата Борса и като поддържа високи показатели на основните финансови индекси.

 реклама