Peugeot 208 R2 - Спортно прераждане

В желанието си да пренапише кодовете, които позволиха успеха на легендите 205, 206 и 207, Peugeot не се поколеба да преосмисли някои принципи, за да създаде 208.
по статията работи: Петър Чернев
Peugeot 208 R2 - Спортно прераждане
Снимка: Peugeot

Три спортни версии на 208

Обявеният в края на 2011 година проект за състезателен 208 вече има резултат. Първият от серията спортни 208, R2, e готов да покаже на какво е способен от 10 до 12 май в Корсика. Другите две версии ще се появят в края на 2012 : пистов модел, подобен на  R2, предвиден за участия в Срещите Peugeot Sport, и многоочакваният наследник на 207 Super 2000, отговарящ на регламента "R5”. Той ще се появи през септември и ще се включи в национални и международни рали състезания.

"Пресъздаване на една икона"

"С 208 Peugeot си постави за цел да пресъздаде една от своите икони", сподели Лоран Бланше, ръководител Гама продукт Peugeot по време на лансирането. "Духът на 205 и 206, функционалността на 207, всичко това обединено от модернизма на 208", добави Ксавие Пежо, Директор Продукт Peugeot. Модерният стил на 208 R2 е подчертан от декорация със силен емоционален заряд, която напомня за славното минало на серия 2. В тази конфигурация 208 R2 с номер "0" ще открие прочутата Обиколка на Корсика в рамките на четвъртия манш на Intercontinental Rally Challenge. Емблематичният пилот на Peugeot Sport, Стефан Саразен, асистиран от Бенжамен Вейа, ще води малката бомба и ще остане в Корсика след състезанието за тестове. По този начин, той ще бъде един от многото пилоти допринесли за доразработките на 208 R2.

208 има амбицията да стане новата референция в един силно конкурентен сегмент

Моделът R2, необходим и дори задължителен за гамата, ще играе роля на основно оръжие. Достъпен, ефикасен, идеален за дебютанти и запалени състезатели,  208 R2 направи първите си обиколки в края на 2011. Целта му е да замести сегашния 207 RC Rallye, както в националните така и в международните шампионати. Няколко конструктора разполагат с коли, които отговарят на регламента "R2” : Peugeot, Ford, Renault, Citroën. Peugeot Sport си поставя за цел да се превърне в новата референция в категорията по отношение на техническите показатели, но също така и на експлоатационните разходи. Специално внимание се обръща на надеждността на трансмисията, електрическите и електронните системи. Друга цел е опростяването на експлоатацията чрез намаляване на броя на  частите, които изискват трансформация "Земя – Асфалт". Това се постига чрез използване на максимален брой елементи общи за двете конфигурации, групирайки функциите и използвайки "банката за органи" на състезанията клиенти на групата PSA.

Техническото прераждане през погледа на Ян Горагер, ръководител на проекта  R2 Намаляване на теглото : "Конструкцията на 208 е олекотена с около 40 кг спрямо 207! От друга страна, габаритите му са голямо предимство, тъй като дългото междуосие гарантира стабилност на шасито. Олекотяването позволява да се свали центърът на тежестта, да се постигне баланс на масите и да се намалят инерционните сили, които по начало са слаби при автомобил с малки надвеси. Всички тези елементи обуславят отличното поведение на пътя на 208."

Модерна структура : "Усилената чрез заварена рамка каросерия, произведена по нов метод, представлява истински напредък по отношение на сигурността и устойчивостта в сравнение с конкурентите на 208 R2."

Модерен двигател : В съответствие с правилника, Peugeot Sport разработи нов атмосферен двигател 1600 на базата на 1,6 VТi, използван в някои версии на 208.

"За състезателната версия трябваше да постигнем 185 к.с., а заради серийния двигател разходите и емисиите на СО2 трябваше да бъдат намалени. Това е модерен двигател с променливо дефазиране на изпускателните и на всмукателните валове. В категория R трябва да се запазят известен брой оригинални елементи като размера на клапаните. В 1,6 VТi те, както и всмукателната система са по-малки в сравнение с 1,6. При атмосферния двигател клапаните и всмукаването са най-важни за ефективността. Ето защо, заедно със Sodemo трябваше да работим по-скоро върху спектъра на оборотите, отколкото върху чистата мощност, която в ралитата често не може да се използва. Това стана възможно благодарение на  променливото дефазиране."

Иновативна скоростна кутия : "И тя беше новост за нас. Кутията е с 5 предавки със секвенциално управление. Скоростният лост се намира върху кормилната колона. Архитектурата е идентична с тази на 207 S2000. Това е значителна промяна за автомобил от тази категория, където досега управлението на скоростите беше по-класическо. Лостът е много по-къс, поставен е по-високо и управлението е по-директно. Резултатът е по-голяма точност. Тази система е много по-устойчива, защото е по-къса и по-лека. Скоростната кутия предлага новост по отношение на въздушното охлаждане. Има въздух, който постъпва отпред и циркулация на въздух през перките, които са монтирани в предната част на скоростната кутия и позволяват охлаждане на картера и маслото."

Намаляване на разхода на гориво : Намаленото тегло, аеродинамиката и атмосферният двигател позволяват значително по-нисък разход в сравнение с 207 RC Rallye. Това намалява и експлоатационните разходи.

Усъвършествано окачване : "Заложихме на нещо изпитано, използвайки регулируеми амортисьори с 3 характеристики, плюс регулируем хидравличен тампон, който не беше включен в каталога на нашия доставчик Öhlins. Това е нова разработка. R2 разполага също така със специфични носачи, които позволяват увеличаване на хода на окачването. Това подобрява задвижването, а оттам и ефикасността."

Хидравличен усилвател на волана : "В R2 усилвателят е хидравличен за разлика от серийния (електрически). Използвали сме хидравлична зъбно-гребенна предавка с намалено предавателно число, за повече точност и удобство, нещо което пилотите оценяват високо. Те искат по-директно управление, хидравликата позволява, освен всичко друго, по-добра обратна информация, особено на земя."

Спирачки с един апарат : "Диаметрите са определени от правилника. Що се отнася до консумативите, те трябва да са качествени, надеждни и относително евтини. За да намалим броя на частите и да опростим преминаването от земя на асфалт, решихме да използваме един спирачен апарат Alcon и да монтираме преработен сериен диск. По този начин трансформацията земя/асфалт се извършва само със смяна на фиксиращия елемент."

Съединител : диаметър 184 мм, монодисков, доставен от Alcon.

Колела : Размерът на джантите (широчина диаметър) и теглото са строго регламентирани.

Гуми : за 208 R2 са използвани единствено гуми Michelin, който е партньор на Peugeot Sport.

Serie-Sport : сътрудничество за намаляване на експлоатационните разходи

Peugeot създаде автомобил, който е истински скок на поколенията. В сътрудничество със специалистите на PSA, Peugeot Sport извърши необходимите адаптации за състезание, съобразно изискванията на регламента. "Ние сме в непрекъсната връзка с техническите екипи на групата, обяснява Алексис Аврил, технически ръководител програма състезания клиенти Peugeot и Citroën. В началото на такъв проект се използват компетенциите и познанията, натрупани в рамките на групата, за разработките на най-специфичните части. Така например, трансмисиите на 208 R2 са произведени изцяло в заводите на  PSA според спецификации "състезание". Използваме опита в серийното производство за материалите, гамите и процесите. Тъй като 208 е с нова и модерна механика, работихме в тясно сътрудничество с експертите. След това, за да отговорим на новите изисквания на правилника и за да намалим разходите, потърсихме помощта на колегите си, за да намерим най-подходящите части в "банката за органи" на серийните модели, нещо което често се оказва по-лесно и евтино".

Продажби

Комплектът специфични части на 208 R2 ще се продава на цена от 37.500 евро без ДДС, независимо дали е за версия "земя" или "асфалт", с асемблиран двигател и включен регистрационен талон. Освен това, 208 R2 може да се закупи сглобен и регистриран от Peugeot Sport, версия "земя" или "асфалт", на цена от 57.500 евро без ДДС. Доставки от ноември 2012 в Racing Shop.

 реклама