PSA Peugeot Citroën: лидер на еко-Дизела

Официално становище на компанията в отговор на съобщението на Световната здравна организация относно канцерогенните свойства на частиците отделяни от дизеловото гориво
по статията работи: Теодора Пенева
PSA Peugeot Citroën: лидер на еко-Дизела
Снимка: Peugeot

PSA Peugeot Citroën - първата Група, лансирала Филтър за твърди частици (FAP)

Още в началото на 90-те години, Групата пуска на пазара ново поколение дизелови HDi двигатели, което намали масата на вредните частици със 70% спрямо старото (или под 30 мг/км в новите двигатели срещу 100 мг/км в предходните версии).

За по-ефикасно третиране на всички частици, в това число най-малките, Групата създава първия в света Филтър за твърди частици (FAP), използван за първи път през 2000 година в Peugeot 607 и разработен окончателно през 2007. PSA доразвива тази технология и я внедрява в цялата гама Peugeot и Citroën през 2010. Днес близо 6 милиона автомобила Peugeot и Citroën са оборудвани с FAP.

Филтърът за твърди частици : 99,9% ефикасна механична система във всички работни фази на двигателя

Доклад на ADEME* сочи, че размерът на твърдите частици, които се отлагат в алвеолите на дихателните пътища е между 5 и 100 нанометра. Именно това е областта, в която FAP се оказва най-ефикасен (премахване на 99,9% от количеството частици). Те се улавят в структурата на филтъра, след което се изгарят по време на почистването му.  FAP е ефикасна механична система, която улавя постоянно твърдите частици при всички условия на използване на автомобила, от запалването на двигателя, студен или загрял, в града и на пътя, включително когато филтърът е наситен. Почистването му се извършва автоматично, за да се гарантира правилното функциониране на автомобила.

 

FAP задържа дори частиците в средата на входа на двигателя.

*Доклад ADEME "Окачествяване на твърдите частици/Ефикасност на системите против замърсяване" 2012

Филтърът за твърди частици PSA Peugeot Citroën най-ефикасен на пазара

За разлика от конкурентите си, които залагат на каталитични филтри, PSA Peugeot Citroën избира решението FAP с добавка. Тази добавка осигурява 4 пъти по-бързо почистване в сравнение с каталитичните филтри. Позволява оптимална работа на FAP при всякакви условия на движение и намаляване на разхода на гориво.

По този начин, дизеловите двигатели на PSA са по-издръжливи и съвместими с всички видове дизелово гориво и по-специално тези, които съдържат до 30% биодизел.

Според последния доклад на Afsset**, по-добрите характеристики на FAP с добавка са признати и за азотния диоксид : "Ако над 30% от автомобилите са оборудвани с FAP с добавка, емисиите на азотен азотен диоксид, дължащи се на леките автомобили, ще намалеят до 2014 година."

**Afsset : доклади, свързани с влиянието на технологиите за последващо третиране на емисиите на азотен диоксид на дизеловите автомобили и неговите здравни аспекти. Септември 2009

 

Хибриден Дизел : още един принос на PSA Peugeot Citroën за опазване на околната среда

Дизеловите двигатели имат екологични предимства, които трябва да си припомним. Емисиите на СО2 на километър на дизелов автомобил са по-ниски с 15 до 20% спрямо тези на еквивалентен бензинов двигател.

PSA Peugeot Citroën прави допълнителна крачка напред в тази посока, разработвайки технологията "HYbrid4”, която съчетава Дизел FAP и електрически двигател. Лансирана през 2012 в Peugeot 3008, 508 RXH, 508 седан и Citroën DS5, тази иновация "made in France” оптимизира разхода на гориво, особено в града, запазвайки качествата на въздуха и намалявайки парниковия ефект.

Нещо повече за :

Филтърът за твърди частици (FAP) на PSA Peugeot Citroën ефикасен ли е при всякакви условия на движение?

FAP е система, която задържа твърдите частици във всички случаи на използване на автомобила : загрял, студен двигател, в града, на пътя... Филтърът складира частиците и периодично, на всеки 500 до 1000 км, в зависимост от нивото на емисиите на двигателя, се самопочиства като ги изгаря.

Съвременните двигатели отделят ли повече или по-вредни частици в сравнение със старите?

Намаляването на нивата на частиците е процес, който трае вече близо 20 години.

До 1992, частиците не бяха предмет на регламентиране в Европа: през 60-70-те години, един 404 с дизелов двигател с предкамера е отделял 1200 мг/км твърди частици. Вследствие въвеждането на HDi-двигателите с директно впръскване, емисиите са намалени значително, като за 406 Hdi от 1998 те са около 30 мг/км. Съвременните автомобили с FAP отделят под 1 мг/км твърди частици. Следователно за 30 години нивата са намалени с над 1200 мг, а днес FAP задържа и най-фините частици!

Какви са нивата на емисиите на изхода на FAP?

Стойностите са далече по-ниски от тези в чистия въздух. Може да се каже, че въздухът на изхода на FAP е по-чист от този, който постъпва в двигателя! Също така, нивата са доста под стойностите, установени в домовете.

Каква е продължителността на живота на FAP?

FAP служи на автомобила през целия му живот. Той се следи постоянно от бордовата система за диагностика и неизправността му се сигнализира от индикатора за повреда на двигателя. В зависимост от поколението на филтъра, може да се извърши и почистване от твърдите отлагания от горивото... В момента, тази поддръжка се прави над 200 000 км.

Ще бъдат ли забранени старите дизелови автомобили без FAP в централните части на градовете?

Този въпрос не е от компетенцията на автомобилните производители, правителствата и общинските власти проучват проблемите на градското замърсяване и въвеждат ZAPA (Приоритетни Зони с Действия за предпазване на Въздуха).

Впрочем, помощите за обновяване на парка от дизелови и бензинови автомобили биха ускорили подобряването на качеството на въздуха в градовете.

 

 

 реклама