Onyx, иновативни материали и ефективност

Peugeot представя своя supercar на 21-и век
по статията работи: Теодора Пенева
Onyx, иновативни материали и ефективност
Снимка: Peugeot

Quasar, Proxima, Oxia, 907 … суперколите Peugeot винаги са предизвиквали блясък в очите на децата и не само на тях. През 2012 година, Марката представя своя supercar на 21-и век : Onyx.

Това е прототип, създаден с много страст от хора, които се вдъхновяват от света на спорта. Със своя двигател V8, централно разположен в задната част, Onyx ни изпраща в света на високите постижения и мощността, овладяна благодарение на интуитивното място на водача.

Освен спиращия дъха дизайн, Onyx се отличава с нови, "сурови" материали, за да постигне нов тип ефективност.

Страстта към новаторството не е пресъхвала през всичките 202 години от историята на Peugeot, една от най-старите автомобилни марки. Освен това, тя е единствената, която предлага пълна гама продукти за мобилност: велосипеди, скутери, леки и товарни автомобили.

Концептуалните велосипед и скутер Onyx са израз на визията на Peugeot за бъдещето в съответните сегменти...

« Onyx използва материали от ежедневието ни, за да бъде лек и интуитивен. Заедно с него създадохме supertrike и superbike ... Екипите Peugeot са вдъхновени и с нетърпение очакваме продължението. »

Ксавие Пежо, продуктов мениджър на Peugeot

« Onyx притежава силата на supercar, с изключително обтекаеми линии. Той има уникален стил, сякаш създаден от длетото на скулптор, с оригинални материали и архитектура. »

Жил Видал, директор Стил Peugeot

Предизвикателен

Радикален силует … спонтанно предизвикана емоция.

"Наточената" каросерия залага на контраста на материалите и цветовете. Калниците и вратите са сякаш изваяни от лист чиста мед. Блестящ като огледало, този материал не е защитен от нищо изкуствено и следователно с течение на времето ще се покрие с патина. Onyx живее! Останалите панели на каросерията са от карбон в черно мат.

Изключително елегантната предна част сякаш цепи въздуха. Решетката е вертикална, а светлините full LED, издължени и широки. Въздушният поток се разделя на две части: едната прониква в автомобила, за да захрани двигателя, а другата преминава отвън, по задните панели и покрива с двойна изпъкналост.

Задните светлини поставят финалния акцент в естетиката на Onyx, с характерните за Peugeot три следи. Върху тях се намират малките крила, които насочват горните и страничните въздушни потоци. Те се обединяват възможно най-далеч от каросерията, за да ограничат смущенията. С коефициент на челно въздушно съпротивление Cx 0,30, Onyx е колкото забележителен, толкова и неуловим.

Onyx е връзка между традицията и бъдещето. Той е част от настоящето, отдавайки почит на RCZ чрез вдлъбнатия си покрив и алуминиевите арки. Напълно прозрачните стъкла и покрив са изработени от РММА (метилов полиметакрилат) и подчертават карбона на купето. Затваряйки "пашкула", те гарантират на пътниците оптимална защита чрез ултра-устойчивата си наноструктура.

« Силуетът на Onyx излъчва нежност и чувственост, но и сила и технологичност.  Още с първите щрихи се появи образа на едно прекрасно изделие, едновременно занаятчийско и технично, което съчетава отлични аеродинамични елементи, светлини Black Diamond и ръчно изработени от мед панели. »

Сандип Бхамбра, външен дизайнер на Onyx

Ефикасен supercar

Скелетът на колата е изключително постижение на Peugeot Sport и Дирекция "Проучване и Развитие” на Групата. Изработената от монолитен карбон рама се състои само от 12 части. Тя включва предните и задните рогове, което позволява да се избегне използванетo на допълнителни плоскости. Устойчивостта на усукване и масата на рамата са оптимизирани, като последната тежи едва 100 кг.

Захванатите директно за карбоновия блок двигател V8 хибрид HDi FAP 3,7л и ходова част са плод на опита на Peugeot Sport, натрупан и доказан на пистите в цял свят.

Двигателят се охлажда от тръби, които минават по тавана през контакти NACA. Той предава своите 600 к.с. на задните колела посредством секвенциална 6-степенна скоростна кутия. Тази мощност експлоатира оптимално компактните размери на каросерията : 4,65м дължина, 2,20м широчина, 1,13м височина … 1100 кг …

Прототипът използва специално разработени от Michelin гуми, 275/30 отпред и 345/30 отзад, и джанти 20’’, чиято главина е захваната за рамата чрез двойни триъгълни рамене, и предно и задно окачване in-board.

Интелигентната технология HYbrid4 позволява използване на кинетичната енергия, която по принцип се губи по време на забавяне. Тази енергия се складира в литиево-йонни батерии и после се възстановява при ускоряване, увеличавайки мощността с допълнителни 80 к.с. В действителност, специалистите имат задача да направят използваем на пътя двигател, който в състезание функционира в екстремален спектър.

С по-малко от 2 кг на конска сила, Onyx постига изключителни показатели без това да оказва влияние върху чистотата и елегантността на стила му. За целта,  той e оборудван с плоско карбоново дъно. По този начин, аеродинамичните елементи могат да бъдат ограничени до минимум чрез продълженията на карбоновата рама и мобилния елерон, който натоварва задния мост по време на спиране. То е осигурено от 4 карбонови диска с диаметър 380 мм отпред и 355 мм отзад.

Иновативно място на водача за неповторимо преживяване

Вратите осигуряват много лесен достъп до купето благодарение на кинематиката с две стъпки. При отваряне, външната медна обвивка се отделя от колоната, отмества се странично на няколко сантиметра, след което се завърта около оста си.

Купето е светло, атмосферата е естествена, благодарение на използваните материали. Интуитивността е в основата на концепцията. Както и каросерията, купето не използва излишни материали, само необходимото за изработката на частите и закрепването им. Резултатът е интериор, с който пътниците сякаш се сливат. Дизайнерите са мислили много върху вида на материалите и начина за използването им. Изследван е дори цикълът им на живот. В крайна сметка Onyx доказва, че могат да се удовлетворят изискванията на клиентите, да се постигне високо качество и да се спестят природни ресурси.

« Търсихме материали, подходящи за supercar, после те ни намериха сами. Карбон за високо качество, мед и кристал за почитание към традицията, филц и хартия, защото са естествени и ги използваме всеки ден.»

Софи Газо, дизайнер "Цветове и Материали” Peugeot

Изработеното от филц купе е като че ли изтъкано, без нито един шев или връзка. То създава невероятен уют, напомняйки за пашкул. Филцът е вкаран в карбоновата рама, видима на места, и изпълнява много функции : шумоизолация, под, горна конзола, таван, спортни седалки.

Тази хомогенност позволява да се спести тегло. Под филца, на местата, които са в контакт с тялото на пътниците е използвана пяна, за повече комфорт. Топъл и приятен този материал ни връща към изконни традиции. Той е произведен от варена вълна, напълно рециклируем, отличен топлоизолатор. Освен това, филцът подобрява качеството на въздуха в купето, като абсорбира влагата.

« Вдъхнових се от един предмет от ежедневието, кората за яйца. При забележителна икономия на материали тя предпазва нещо толкова крехко. Адаптирах тази концепция към интуитивно вътрешно пространство, с минимален брой допълнителни части, за да се получи сливане с колата. »

Жулиен Кюеф, вътрешен дизайнер на Onyx

В автомобила, водачът открива всеки бутон за управление без да изпуска пътя от поглед. Малкият волан от филц създава усещане за ловкост. Алуминиевите бутони върху карбоновата му главина, управляват функциите на Onyx, а лостчетата са за скоростната кутия.

Арматурното табло е от нов вид "дърво" Newspaper Wood. То е изработено от стари вестници, компресирани, за да се оформят блокове, от които са направени частите. Имитацията е съвършена, с жилки по повърхността. При по-внимателно вглеждане обаче се забелязват буквите от вестниците.

Бордното табло е поставено над волана. Оборотите на двигателя и скоростта са показани чрез метални елементи, които се появяват и изчезват, напомняйки за клавиши на пиано. Функционирането на хибридния двигател е изобразено на цифров дисплей.

На тавана е инсталиран панел с бутони (toggle switches) от алуминий, един от които за стартиране на двигателя. Точно зад него се намира лента, на която се показва заснетото от камерите за обратна видимост: две камери, монтирани във външните огледала, и трета, панорамна, в задната лайстна.  

Централната конзола също е от филц и съдържа истинско произведение на изкуството: кристален елемент, изработен от майстор-стъклар. Става дума за резервоара, чието ниво е обозначено чрез финни нарези. Тук, в специална капсула, е поставена есенцията на автомобила, неговата душа. Ароматът се разпространява през аераторите в купето и представя различните използвани материали.

В конзолата се намират бутоните за управление на двузоновия климатик, изработени от струговано и фрезовано парче алуминий.

Красотата на интериора и пътят пред автомобила се заснемат от камера между подглавниците. Филмът се прожектира на таблет в арматурното табло пред пътника, който служи за информационно-развлекателен интерфейс.

Ефикасен superbike, Concept Bike Onyx

Богатият опит на Peugeot Cycles в света на спорта е използван за създаване на високоскоростен велосипед (CLM)*. Това е връщане към корените на Марката, към света на скоростите и спортните постижения.

През 1998, един велосипед Peugeot подобрява рекорда при спускане върху сняг, развивайки скорост от 212,139 км/ч. Освен това, Марката е първата, използвала по време на Обиколката на Франция футуристични и революционни велосипеди CLM. Инженерите се вдъхновяват от автомобилите, използвайки аеродинамичен тунел, карбонова рамка моноблок, профилирани колела, дискови спирачки... а за пилота, костюм с 0% въздушно съпротивление.

За Concept Bike Onyx, дизайнерите на Peugeot Cycles се вдъхновяват от Onyx, за да създадат модерен и стилен велосипед CLM, който изпраща Марката в бъдещето.

*CLM - Contre la Montre (Срещу часовниковата стрелка)

Машина срещу времето

Съвършените линии на карбоновата рамка моноблок оптимизират аеродинамиката на Concept Bike Onyx. Колелата с височина 80 мм и колчето на седалката са изработени от същия материал и са профилирани за по-голяма ефикасност! Жилата, спирачките и батерията са изцяло вградени. Батерията захранва с електричество кормилото, с форма на самолетно крило, където се намират бутоните за смяна на скоростите.

Кормилото се регулира много точно, така че водачът да се слее с велосипеда си. По този начин, той може да извлече максимума от себе си, подпомогнат интелигентно от oвалния преден венец, който оптимизира мощността.

Истинските любители на скоростите вече разполагат със забележителен CLM, за надпреварване с вятъра и времето.

«Създаването на CLM велосипед е истинско предизвикателство. Peugeot Cycles има спортен дух и традиции в областта на дизайна, които са необходими за Concept Bike Onyx, едновременно красиво и ефикасно колело.»

Сандрин Бувие, продуктов ръководител Велосипеди

Хибриден supertrike, Concept Scooter Onyx

Градът се променя, а с него и средствата за движение. На кръстопътя между двуколесното моторно превозно средство и автомобила, Concept Scooter Onyx предлага оригинална алтернатива на 3 колела, която може да се превръща в мотоциклет и скутер, според нуждите или желанията.

Използвайки стилистиката на автомобилите Peugeot, този supertrike 2 в 1 има атлетичен силует и много широка задна гума 200/50 R17, която напомня за истински спортен мотоциклет.

Подходящ за открити пространства и за града, Concept Scooter Onyx има интелигентен дизайн, който позволява на водача да избере да го използва като мотоциклет или скутер: 2 конфигурации, предлагащи удоволствие и функционалност.

« Светът на скутера се променя бързо, с нови очаквания, нови употреби, нови клиенти. Peugeot Scooters e двигател на тази промяна и преминава лесно границата между 2- и 4-колесните. »

Тиери Сансен, директор "Маркетинг и Стил” Peugeot Scooters

Хибридни двигатели

Оборудван с хибриден двигател plug-in, този supertrike съчетава ДВГ с обем 400 cm3 и електрически за задното колело. Благодарение на общата мощност от 45 kW, той развива максимална скорост от 150 км/ч и се отличава с невероятния въртящ момент от 58 Nm, който позволява изключителни ускорения.

Във фаза забавяне, енергията се складира в литиево-йонните батерии и се възстановява по време на ускоряване. Разходът е едва 2л/100 км, а автономията е 30 км при 50 км/ч в режим Нула емисии. При смесена автономия могат да се изминат 500 км.

Адаптивно място на водача

Concept Scooter Onyx се чувства добре навсякъде, благодарение на хибридния си двигател и изключителната ходова част. Това не е просто скутер с 3 колела : изборът от две положения на тялото и два режима на управление предлага друго измерение и нова форма на мобилност.

В спортен режим, тялото на пилота е наклонено напред. Тук няма място за съмнение, а единствено за удоволствие от карането.

В градски режим, пилотът може да заеме по-класическа позиция, с крака напред и изправена глава. В този случай, той разполага със скутер и, тъй като градът налага превозното средство да бъде преди всичко практично, дизайнерите са помислили за място за багаж между седалката и предната част. Този подвижен ClipBox, разположен в средата на скутера и снижаващ центъра на тежестта, се вписва идеално в дизайна на Concept Scooter Onyx и побира 2 каски или оборудване за пикник.

Черно мат и Мед

Неустоимите Concept Scooter Onyx и Concept Bike Onyx са в черно мат, чиято елегантност подчертава стила им. Няколко детайла от мед подсказват деликатно използваните технологии.

 реклама