Goodyear и Националното управление по въздухоплаване и изследване на космическото пространство (NASA) разработиха гума, несъдържаща въздух, за придвижване на големи превозни средства с голям обсег по повърхността на луната. Иновативната гума "Space Tire" (Космическа гума) ще бъде показана за първи път пред публика в Европа на тазгодишния автомобилен салон в Женева. Гумата ще бъде изложена в близост до входа на пресцентъра по време на дните за пресата и на щанда на Goodyear (палата 2, № 2057) през дните за широка публика.
"Space Tire" на Goodyear се основава на технология, използвана от Goodyear през 60-те години на 20-ти век за лунната гума с телена мрежа за лунохода на Apollo (LRV). През последните години Goodyear използваше инструменти за компютърно моделиране, за да анализира гумата на лунохода Apollo, заедно с прототипни пневматични гуми и непревматични концепции, за да създаде база с информация за механиката на колелото и предизвикателствата на лунната среда.
"Разработването на оригиналните гуми за лунната мисия на Apollo и новата "Space Tire" се основаваха на факта, че традиционните каучукови, пневматични (изпълнени с въздух) гуми, използвани на земята, не са толкова подходящи за луната. Това се дължи на факта, че нефилтрираната слънчева радиация разгражда каучука и рискът от спадане на пневматичните гуми е висок,”обяснява Марк Жунио, Генерален директор на центъра за нововъведение на Goodyear в Люксембург.
"Space Tire" съдържа 800 носещи пружини и е конструирана да носи много по-тежки превозни средства на много по-големи разстояния, в сравнение с гумата с телена мрежа, използвана за лунохода на Apollo (LRV)."Новата гума е изключително издръжлива и енергийноефективна,”отбелязва Жунио."Пружините са конструирани така, че следят контура на повърхностите, по които гумата се движи, за да осигурят сцепление. Но цялата енергия, необходима за деформиране на гумата, се връща обратно при отпускането на пружините. Така не се генерира топлина, както се случва при нормалните гуми."
Според Виваке Аснани, главен изследовател на NASA в Glenn Research Center в Клийвланд, Охайо, САЩ, "Space Tire" не може "да се повреди вследствие на повреда в една точка”."Това означава,”казва той,"че вредно влияние, което може да доведе до повреда и спадане на превматична гума, може да повреди едва една от 800-те носещи пружини. Заедно с характеристиките за свръхиздръжливост, гумата притежава комбинация от обща здравина и гъвкавост, които позволяват на офроуд превозните средства да се движат бързо по неравни терени с предаване на сравнително малко от друсането към автомобила. Поради комбинираните изисквания за повече товар, по-дълъг обсег и живот, ние трябваше да извършим фундаментални промени на оригиналната лунна гума. Разработката на екипа Goodyear-NASA е иновативна, но същевременно проста мрежа от преплетени пружини, които поемат цялото усилие. Ретроспективно конструкцията на гумата изглежда почти очевидна, както са и повечето добри изобретения”.
За Goodyear
Goodyear е една от най-големите компании за автомобилни гуми в света. Goodyear има приблизително 71 000 служители и произвежда продуктите си в повече от 60 подразделения в 25 страни по света. Нейните два центъра за иновации в Акрон, Охайо и Люксембург имат за цел разработването на съвременни продукти и услуги, които да дефинират стандартите за технологии и производителност в индустрията. За повече информация относно Goodyear, моля посететеwww.goodyear.com.
За Nasa
Изследователският център на NASA John H. Glenn Research Center е един от 10-те полеви центъра на NASA, занимаващ се с разработването на прецизни технологии и модерни научни изследвания, насочени към мисията на NASA за бъдещи космически изследвания, научни открития и изследване на въздухоплаването. Работейки заедно с правителството, индустрията и научните среди, центърът служи за поддържане на глобалното преимущество на икономиката на САЩ, като същевременно се стреми да подобри живота на всички хора по света.