Клиентите на GLOBUL се увеличиха с 4,2% през четвъртото тримесечие на 2013 г., второто след като Telenor Group придоби 100% от GLOBUL и GERMANOS..
През последното тримесечие на 2013 г. българският телекомуникационен пазар остана фокусиран най-вече върху гласовите услуги, които продължиха да формират по-голямата част от приходите в сектора. Независимо от това, приходите на GLOBUL от услуги за пренос на данни за периода отбелязаха солиден ръст от 42% в срaвнение със същия период на предишната година. Към края на последното тримесечие на 2013 г. проникването на мобилните услуги в България се оценява на около 150%.
Общите приходи на GLOBUL за тримесечието отбелязаха спад от 7% в сравенение със същия период на предишната година, като данните и за двата периода са преизчислени съгласно счетоводната политика на Telenor. Спадът се дължи най-вече на рязкото намаление на цените за терминиране, наложено от регулатора на 1 юли 2012 г., с допълнителни стъпки от 1 януари и 1 юли 2013 г. Без да се вземат предвид промените в цените за терминиране, приходите на GLOBUL за тримесечието отбелязаха спад от 3,3%, който се дължи най-вече на извънредните приходи, регистрирани от компанията през последното тримесечие на предишната година.
През последните три месеца на 2013 г., приходите от услуги на компанията намаляха с 3,7%, отново заради по-ниските цени за терминиране. Без да се взима предвид този фактор, приходите от услуги на оператора за четвъртото тримесечие на годината отбелязаха ръст от 0,1%, като спадът на приходите в корпоративния сегмент, породен от изключително силната конкуренция в него, бе компенсиран от силните приходи в сегмента на частните потребители.
Печалбата на GLOBUL преди данъци, лихви и амортизации (EBITDA) за четвъртото тримесечие на 2013 г. намаля с 11,8% в сравнение със същия период на 2012 г., най-вече под въздействието на по-ниските цени за терминиране и извънредните приходи от края на 2012г. Ако не се взeмат предвид тези ефекти, показателят за печалбата на GLOBUL преди данъци, лихви и амортизации като процент от общите приходи за четвъртото тримесечие на 2013 г. би се подобрил с 2 процентни пункта спрямо същия период на 2012г.
Клиентите на абонаментните програми на GLOBUL продължиха да се увеличават и достигнаха 2,7 милиона, като в края на 2013 г. бяха с 5,5% повече в сравнение със същия период на предишната година или около 68% от всички 4 милиона активни клиенти на оператора (в този брой, съгласно правилата на Telenor, не се включват потребителите на предплатени услуги, които не са били активни през последните 90 дни, както и клиентите на услуги от типа machine-to-machine (M2M). Въпреки тенденцията за миграция на потребителите от предплатени услуги към услуги на договор, благодарение на иновативните търговски предложения на GLOBUL, броят на потребителите на предплатените услуги на компанията също нарасна с 1,5% през последното тримесечие на годината.
През четвъртото тримесечие на 2013 г. абонатите на услугите за мобилен пренос на данни на GLOBUL се увеличиха с 56% на годишна база, докато абонатите на фиксираните услуги на оператора продължиха да отбелязват стабилен ръст и в края на периода наброяваха над 250 000.
Средното месечно потребление на клиент за периода достигна 173 минути или с 2% по-малко от четвъртото тримесечие на 2012 г., докато средният приход от потребител намаля до 11 лв., или със 7,9% по-малко, отново най-вече заради по-ниските цени за терминиране. Ако не се отчита този фактор, средният приход от потребител на GLOBUL за четвъртото тримесечие на 2013г. би отбелязал спад от само 4,2%.
Финансови резултати на GLOBUL и GERMANOS за четвъртото тримесечие и цялата 2013 г., сравнени със съответнитепериоди на 2012 г.*
(в милиони евро) |
10-12.2013 |
10-12.2012 |
Изменение |
01-12.2013 |
01- 12.2012 |
Изменение |
Общи приходи |
165.4 |
177.8 |
-7.0% |
661.9 |
730.4 |
-9.4% |
Печалба преди лихви, данъци и амортизации |
49.4 |
56.0 |
-11.8% |
224.8 |
264.8 |
-15.1% |
Печалба преди лихви, данъци и амортизации като % от общите приходи |
29.8% |
31.5% |
-1.6pp |
34.0% |
36.3% |
-2.3pp |
*Стойностите са, след елиминиране на транзакциите между двете компании и са преизчислени според счетоводната политика на Telenor Group.
GLOBUL e търговската марка, с която Космо България Мобайл ЕАД предлага мобилни телекомуникационни услуги в България. Към края на 2013 г. GLOBUL има 4 милиона активни потребители, услугите на компанията са достъпни за 99,98% от населението на България и на 99,49% от територията на страната, а UMTS мрежата на компанията покрива 96,09% от населението на страната. От 1 август 2013 г. GLOBUL е част от Telenor Group – водеща телекомуникационна компания, която оперира в 13 държави в Европа и в Азия и има над 150 милиона абонати.