EasyJet ще тества технологията за откриване на вулканична пепел AVOID, като създаваде изкуствен облак от пепел

Вулканична пепел от Исландия е събрана и транспортирана от еasyJet за подготовка на финалните тестове
по статията работи: Теодора Пенева
EasyJet ще тества технологията за откриване на вулканична пепел AVOID, като създаваде изкуствен облак от пепел
Снимка: easyJet

Авиокомпания easyJet и нейните партньори Airbus и Nicarnica планират заключителната тестова фаза на технологията за идентификация на вулканична пепел AVOID ("Airborne Volcanic Object Identifier and Detector"). Миналата седмица easyJet превози един тон вулканична пепел от Исландия, събрана от Института за науки за Земята в Рейкявик. Пепелта, изсушена за да се създаде плътност от фин талк, ще бъде използвана в уникален експеримент, планиран за това лято.

Следващата фаза включва два тестови самолета Airbus. Първият ще разпръсква пепелта в атмосферата, създавайки изкуствен облак с вулканична пепел за втория самолет. Той от своя страна ще открива и избягва въпросната опасна зона, с помощта на AVOID технологията на височина над 9000 метра.

Експериментът, който се очаква да се случи през август, ще се проведе, когато спътниците SEVIRI и Calypso имат готовност да изобразят вулканичния облак от космоса, като по този начин помогнат за доказване на точността и ефективността на технологията AVOID.

Иън Дейвис, ръководител  на инженерния отдел в easyJet, коментира: "Заплахата от исландските вулкани продължава, така че одобрението на технологията AVOID е от решаващо значение сега, за да се гарантира, че никога отново няма да видим сцените през пролетта на 2010 г., когато всички въздухоплавателни средства преустановиха полети за няколко дни. Транспортирането на един тон вулканична пепел от Исландия е важна стъпка в последния етап на тестване на технологията и преминаване към търговско сертифициране".

Д-р Фред Прата, изобретател  на технологията AVOID, казва: "Това е най-добрият научен експеримент. Ние ще знаем точно колко пепел сме разпръснали в атмосферата, а също и нейната концентрация и състав. След това AVOID ще оценява и демонстрира технологията".

Манфред Бернфелд, старши тестови полетен инженер в Airbus заявява: "Всички ние се стремим към намаляване на въздействието на вулканичните облаци и технологията, която се разработва в лицето на AVOID, може да се окаже много значима за определяне на отворените и незамърсени с пепел въздушни пространства, както и предоставя данни за пилотите и авиокомпаниите за точно локализиране на облаците от пепел. Ето защо Airbus подпомага развитието на AVOID и се надяваме, че тази система ще допринесе за триизмерни, динамични инструменти за картографиране, които ще позволят на авиокомпаниите да вземат необходимите решения за безопасни полети при пълно познаване на текущото местоположение на облаците от пепел".

Системата AVOID може да бъде оприличена на метеорологичен радар  за пепел. Създадена от д-р Фред Прата, главен технологичен директор в Nicarnica Aviation, тя включва инфрачервена технология (разработена от американски военни), инсталирана на борда на самолета и осигуряваща картинни образи на пилотите в кабината и на центъра за контрол на полетите. Посредством тези данни пилотите могат да виждат облак от пепел до 100 км. в далечина пред самолета, на височини между 1524 метра и 15 240 метра, позволявайки им да правят малки промени в летателния план, избягвайки всеки подобен облак. Концепцията е много подобна на метеорологичните радари, които са стандарт за авиокомпаниите днес.

На земята, информацията от самолета, получена от AVOID, може да се използва, за да се пресъздаде точен  образ на облака от вулканична пепел, с данни в реално време. Така ще има ясна представа каква част от въздушното пространство остава "отворено”, което в друг случай би било блокирано  за полети. Следователно ще се намалят прекъсванията на полетите, което е в полза на пътниците.

 реклама